úterý 18. října 2016

Knížka, která stojí za to

Už dlouho jsem se chtěla pustit do čtení, ale přes školní rok jsem neměla moc čas. Nebo buďme upřímní, dala jsem přednost jiným věcem, které se mi zdály důležitější.
Kamarádka mi nedávno půjčila knihu.
Často se mi stává, že když něco čtu/poslouchám tak narážím na myšlenky, které už mám sama nějak zažité a o kterých ,,vím". Ta kamarádčina knížka mě však příjemně překvapila. Ukázala mi něco nového, o čem jsem doteď vůbec neuvažovala. Zpochybnila něco, co lidi většinou berou jako jasnou věc, samozřejmost a ani je nenapadne nad tím nějak více přemýšlet.

Výhoda a nevýhoda. Obojí má svou jasnou definici. Jako výhodu vnímáme něco, co je pro nás dobré, co nám pomůže, kdežto nevýhoda je zpravidla nějaká nemilá překážka - nepříjemnost.
Je tomu ale opravdu tak? Co když výhody mají své nevýhody a naopak?


Tahle kniha je o tom, jak lidi vnímají určité výhody a nevýhody v životě a ukazuje, jak je vnímají naprosto špatně. Hlavní myšlenky jsou vykresleny na určitých příbězích ze života, na lidech v různých situacích, v různých dobách a ukazují člověku stránku výhod a nevýhod, která by nás běžně nenapadla.


První myšlenka, která mě zaujala:
- Usilujeme o to nejlepší a myslíme si, že je důležité, abychom se dostali na co nejlepší univerzity. Ale málokdy se zastavíme, abychom vůbec zvážili, jestli právě ty nejprestižnější školy jsou opravdu tím nejlepším pro nás.
Podle všeho nemusí být. Dva stejně chytří lidé, milující stejný obor, ale studující na dvou odlišných školách - prestižní a ,,obyčejné". Jeden z nich ji dodělá a zůstane v oboru, zatímco druhý se během studia rozhodne obor změnit. Který z nich skončí s prací, která ho baví a kdo z nich si bude přát, aby šel na jinou školu? A proč?

Další:
- Některé překážky a hrozné věci v životě vlastně chceme a potřebujeme, aby se nám staly. Bez nich bychom nikdy nemuseli zvládnout to, co jsme dokázali.

- Kdyby se nás někdo zeptal, jestli bychom někomu blízkému přáli něco špatného, hodně špatného.. nedejbože někomu milovanému, rodině.. určitě bychom hned řekli ne. Po přečtení téhle knihy si nebudete odpovědí tak jistí.

- Kdy se nedostatek promění ve výhodu a kdy naopak hojnost člověku škodí a jak?

To a mnoho dalšího..

Tahle knížka nejenže vykresluje určité situace z úhlu, který by nás jen tak běžně nenapadl, navíc i zahrnuje spoustu zajímavých faktů z různých odvětví, o kterých stojí za to vědět.
A to všechno uvnitř chytlavých příběhů ze života více či méně obyčejných lidí.

Kniha:
Malcolm Gladwell
David and Goliath: Underdogs, Misfits and the Art of Battling Giants
Odkaz:
david-and-goliath-underdogs-misfits-and-the-art-of-battling-giants-611834


Žádné komentáře:

Okomentovat